Sifter Rózsa az aktuális munkacsoportülést megelőző sajtótájékoztatón arról számolt be, hogy a Zalát érintő 104 kiemelt beruházásból 33 már megvalósult, 21 kivitelezése tart, 45 beruházást előkészítenek, ötnél pedig „még nincs aktivitás”. Ezeknél a beruházásoknál tavaly összesen 353 közigazgatási hatósági eljárás indult.

Mindezek közül a zalai kormányhivatalhoz 14 kiemelten koordinált beruházás tartozik, amelyekre az átlagosnál nagyobb figyelmet szentelnek, segítve a megvalósításuk során az egyszerűbb, gyorsabb eljárásokat. Idetartozik Zalaegerszegen a majdani Mindszenty múzeum és zarándokközpont, a járműipari tesztpálya, az alsóerdei sport- és rekreációs központ, az északi ipari park bővítése, Nagykanizsán a multifunkcionális sport- és rendezvényközpont, a versenyuszoda építése vagy az ipari park fejlesztése – sorolta a kormánymegbízott.

Sifter Rózsa jelezte: a szolgáltató állam jegyében az a céljuk, hogy a nemzetgazdaságilag kiemelt beruházásoknál a beruházók, építtetők és a hatósági vezetők, ügyintézők között rendszeres legyen a kapcsolat, hogy a hatósági eljárások jól előkészítettek legyenek. Az eljárások folyamatát egyszerűsíti, hogy március elsejétől az önkormányzatoktól teljes egészében a kormányhivatalokhoz kerülnek az építéshatósági ügyek, Zalában már teljesen elő is készítették a hatósági szervezet indulását.

Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese a zalai érintettségű fejlesztéseket említve szólt arról, hogy tavaly decemberben adták át az autóútból autópályává bővített M70-es sztrádát, illetve épül az M76-os gyorsforgalmi út Zalaegerszeg és az M7-es autópálya között. Ennek első szakaszát a harmadik negyedévben helyezik forgalomba, a teljes útvonal kiépítése pedig 2021 és 2024 között valósulhat meg.

Előkészítés alatt áll Zalaegerszeg és Körmend gyorsforgalmi úttal való összekötése – várhatóan 2025 -ös kivitelezéssel –, amivel az M86-os autópályán keresztül Győrig egy dunántúli gyorsforgalmi félkör alakul ki. Ugyancsak az előkészítésnél tart a Nagykanizsát délkeleti irányból elkerülő út tervezése, vagy a Murakeresztúr és a horvátországi Kotor közötti közúti kapcsolat megvalósítása.

Nyul Zoltán beszélt arról is, hogy a kerékpárosoknak Zalaszentiván és Kehidakustány között, valamint a majdani M76-oshoz kapcsolódóan is terveznek fejlesztéseket, továbbá a balatoni bringakör bővítésének is lesznek zalai fejlesztései. A vasúti projektek között ismertette a Zalaegerszeget Rédicsen át a szlovéniai Lendvával történő, újbóli összeköttetés megvalósítását, illetve az észak-balatoni vasútvillamosítás folytatását Zala irányába, amelyek előkészítése 2022 végére zárulhat le.

Hamar Zoltán, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. cégvezetője arról beszélt a sajtótájékoztatón, hogy a zalaegerszegi tesztpálya esetében valóban gyorsan, gördülékenyen zajlottak az engedélyeztetési eljárások. A beruházás első ütemét tavaly májusban már át is adták, azóta üzemelnek az elkészült elemek, a teljes beruházás pedig 2021-re fejeződik be.